Friday, October 06, 2006

Kerenah birokrasi di universiti tempatan

Hari ini saya bersama kawan-kawan yang mewakili Persatuan Pensyarah universiti/uni kolej masing-masing di dalam satu perjumpaan dgn KPT di Putrajaya.Kita tau bila orang serius nak buat kerja/tidak dan saya memang tabik hormat Dato Mustafa w/pun ramai orang Kelantan tak berapa suka dgn dia.Tetapi di dalam ramai2 Menteri tu, dia yang saya tengok paling kuat bekerja dan paling menjaga masa. :) Dan dia hormatkan orang.Even masa dia kat Treasury lagi (saya tahu sebab suami saya cakap! Dia dapat nota terima kasih dari Dato Mustafa.Bagi orang biasa, dapat nota terima kasih tulisan tangan dari Timbalan Menteri..waktu itu..amatlah besar artinya terutama he wasn't doing a favour for him sekadar menjalankan tugas yang diamanahkan)

Anyway, hari ini kami bincang kerenah birokrasi di universiti.Perbincangan melintasi masa sehingga hosts kami semua terpaksa minta diri! Ha ha.Lain kali adakan satu hari khas untuk kami.Pensyarah bila bercakap, dia tak pernah tahu berhenti.

Yang menggembirakan hati saya ialah bertemu kawan2 seperjuangan.Bukanlah kami ini anti-establishment tapi saya bangga dgn rakan2 yang sanggup travel dari Sabah, Sarawak Perlis, Pulau Pinang atas 3 days' notice utk membantu membaiki sistem di universiti.Saya tumpang kawan dari Universiti Malaya sebab malas nak drive ke Putrajaya dari Gombak.Mengabeh ko boraih sahajo terutama jika hanya untuk bercakap satu ayat pendek! :)

Salah seorang kawan cerita pasal Azmi dipanggil Ketuanya sebab tulis dalam STAR pasal pilihanraya di kampus.Kena warned..jangan tulih2 lagi.I tak faham sebab apa kita takut sangat dgn budak2 kita.Biarkan sahaja mereka belajar berpolitik.Ini sebahagian dari membesar.Dah kerja esok,mereka akan hilang minat.Lebih penting buat duit untuk rumah besar, isteri besar. :)

Jika kita terlalu takut, semua benda nak censor/monitor..macamana kita nak capai even top 100 best universiti? Kita ini terlalu control freak.Lepaskan sahaja anak2 kita.Kita dah bekalkan mereka ilmu yang cukup.Benarkan mereka berfikir.Sekiranya mereka jatuh, mereka akan bangun kembali, lebih kuat dari sebelumnya.

Dan itulah bakal pemimpin kita di masa hadapan!

2 comments:

Nik Nor Zafirah said...

bila pulak UIA nak masuk top 100?

Faridah said...

A VERY good question, Zaf but I don't have the answer. :)