Sunday, January 20, 2008

A tribute to Aris Rizal Fernando Abdullah (Christopher Fernando)




I don't know him personally but those who followed the trials of Anwar Ibrahim in the late 90s would remember his courage and determination.


This is how Az, one of his nieces (a close friend of mine) remembers him:


"He was very generous.He was kind to everyone in the family"


Az said there were 3 hovering helicopters on the day of his funeral.I hope they were from the media.Who else would be interested in a dead body?


Anyway, for a man who worked so hard to bring order in this country (he was a Criminal Law Lawyer), I say my fatihah and yassin.May Allah letakkan rohnya di kalangan mereka yang diredhoi.


5 comments:

Watan Marhaen said...

I too do not know him personally but due to his bravery in the Anwar's trial he has become one of my favourite. For me he's a true hero of the oppressed. Al-Fatihah

Faridah said...

I notice that you have the same pic of Allahyarham on your blog.That's the only smiley pic I get from the net. :)

The Prophet was right: If only we knew how serious life is, we would not want to laugh.

Betulkah hadith yang cuba saya sebutkan ini?

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Salam Puan Faridah,

Al-Fatihah.

p.s Saya semalam berbual rancak dgn wartawan hiburan Juan Danza (juandanza.blogdrive.com) dan Sariah Idris, PRO Life Records selepas majlis pelancaran album Imran Ajmain.

Perbualan kami berkisar tentang Raub dan Orang Rawa atau Rao. Ibu saya orang Raub (Gali Lurus) dan seronok saya dengar kembali tentang pantang-larang orang Rawa yang saya selalu dengar sewaktu kecil seperti tidak boleh makan pisang raja udang (warna merah) dan kerbau balar.

Sayang,perbualan kami tercapai setakat itu sahaja - kami generasi muda ini 'buta' tentang salasilah & susur galur keturunan Rawa.

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

Dr Nor Faridah,

I have gone through your blog's archive.Oh..now I know..you were from Sekolah Mahmud...and you know cik Pon Jumaat from Las Vegas too..

I never met Pon, but we got to know online when we were raising funds for a boy named Syazwan. Memang hilarious..

Faridah said...

Hello Dr Bubbles,

Bila ada entry on Rawa, telinga saya macam pacat.Penuh attention.Awak dah baca ada buku tentang Rawa di Raub oleh..alah saya sudah lupa nama dia.Bukunya di rumah.Besok saya beritau, InsyaAllah.Dia menulis berdasarkan manuskrip tinggalan Pak Haji Ishak (Haji Sahak). Saya ingat keluarga saya selalu pergi ke rumahnya semasa saya kecil.Rumah dia tepi sungai.Airnya jernih.Memang seronok imbasan kembali ini.

You know Pon? Ahhh...dia memang pelek but I love her sincerity.Ceritanya buat saya insaf akan perangai manusia esp. kisah waktu dia susah..kawan2 dia tak kasi tompang tengok TV sebab dia tak mampu nak bayar share bulanan.Tengok dia di mana sekarang.Di Las Vegas ..kaya raya!!Begitulah roda hidup.Selalu kena ingat jangan riak bila kita berpunya.A reminder to myself (1000times)

Mahmud is celebrating its 100th year this year.My batch pulak will hold our own reunion in August (dah dekat 30 tahun tak jumpa)

Awak pun pergi Mahmud? Mahmud penuh sejarah dan saya baru tahu Mahmud tu dari mana.Dia nama Sultan Pahang yang dulu2.Bukan Sultan Mahmud Melaka.

Awak tau ethnik Rawa ni sangat interesting ceritanya.Nanti..biar saya kaji betul2.Lepas tu saya nak novelkan kisah Rawa ni.Sedara mara kita ramai dan sebab nature kita ni memang seafaring..mereka ni dah lama migrated ke sana sini lama sebelum Melayu Baru hari ni berbuat demikian.My own cousin tinggal di Ireland dah dekat 30 tahun.Cuba check Pon tu..entah2 Rawa. :))