Thursday, August 05, 2010

paling maksima

Hari ini ujian cukup besar.Paling Maksima.Macam nak buat cerpen pulak.

I had to uruskan my mom keluar hospital seorang diri. Can you imagine I mengangkat kerusi roda besi tu sorang2? Ya right..tak terbayangkan yah? Memang tak terangkatkan! Hari ni I tak pi valet parking sebab nak save duit.So I kena hangkut besi tu from carpark kat bawah tu..bukanlah hangkut sampai atas but from my car boot to keluar.It was impossible.Then I just doa: Ya Allah permudahkanlah...and like magic, benda tu jadi ringan and MUDAH keluar.I have seen byk magic since I take care of my mom, folks.Truly!

But I got tired. I bukan malaikat yang tak tidur, tak lapar, tak marah.By the time I got to work (separuh hari nak settle mcm2 kat hospital tu > it's not a one-stop centre nak mengeluarkan pesakit ni.I wish you can just do it at the ward's counter) I rasa mcm nak pengsan.I sms-ed all my siblings, reminding them hey look, we gotta share this responsibility.Yang sorang tu byk ckp pulak..reminding betapa byk pahala kalau buat kerja dgn ikhlas (my eyes roll up here)...and that it's all destiny that I should do more and even quoted the story of anak mithali yang pikul mak dia kat bahu ...haiyo...never quote anything to a tired caregiver...I told her jgn guna destiny as an excuse but ask how much extra mileage are we willing to do for an aged parent.

Anyway, we sorted out some kinda arrangement: kena bergilir2.There are times my work would not permit me to be this flexible with my time..so they better be prepared.

And kesian the aged patient next to my mom's bed.Dia mcm dah nyanyuk.Only her sons rajin tunggu but they are easily chased away by the nurses sebab tu ward pompuan.Tadi pagi nenek tu duduk tak bergerak2.Anak2 jantan dia tak datang lagi. My mom kata dia pengsan (sebenarnya tidak).I asked her upon seeing her meal tak dimakan."Makcik tak lapar ke?"

She mouthed me : "lapar."

"Makcik nak makan ke?" I asked trying to be civil.Idak I tau makcik tu nak kata iya.

"Iya." she said and looked at me with this pleading look.Plez O plez.

Halamak! Terpaksa la I jadi misi dia kejap.Kasi makan...(betul2 macam baby.. lap2 mulut dia when makanan tu jatuh atas bib dia).Nak ketawa pun ada, nak menangis pun ada (I felt kiri kanan I had to serve)

Tapi di sinilah agama amat penting.Sedang setan dok kipas I, I teringat hadis Rasulullah "tidak dari golonganku jika dia tidak mengasihi yang kecil dan menyayangi yang tua" or something like that lah.And you actually feel good helping others....

And balasan serta merta Allah hari ni buat I?
Diana Wong sent me an email and gave me her tel no!!!!!

This is the friend I have been looking for for over 10 years!! (dia pun cari I) Hatinya sangat mulia walaupun dia bukan orang Islam.Masa I susah sebatang kara in Adelaide, sapa yang cheered me up (tolong share sewa rumah..tolong jaga anak I..tolong kasi I moral support when Z had to go back to Malaysia cos' I could not afford childcare expenses and could not cope between writing a thesis and caring for an infant...) Memang kalau Diana Wong takda, I dah lama biul.

Itulah balasan Allah utk mengangkat besi berat hari ini.Syukur alhamdulillah!

5 comments:

Iskandar Syah Ismail aka DR Bubbles said...

dok sebak baca part you bagi makan the aged patient next to your mom.Moga Allah murahkan rezeki you berganda-ganda.Amin!

Lady of Leisure said...

semoga Allah permudahkan segala urusan..

Faridah said...

Dear Dr Bubbles and Lady:

Sometimes bila kita dah tua, cerita-cerita catitan hidup begini will remind us of life lived and life wasted.I hope my cucu cicit will get to know this time and people of this period and how it is important to always bersyukur (and bersabar).Thank you for your online support.Actually there are so many Diana Wongs in my life and I hope in yours too.

Anonymous Devil said...

when i read ur stories about how hard it is to care for aged parents, susah hati plak. i'm d oldest n definitely d responsibility will fall upon me. but d problem is i'm not so much a caring person when it comes to my parents. dh tue baru nak duduk dgn parents kan. ssh la gak. so ssh hati sbb xtau adekah mereka akan 'terjage' under my care. huhu.

Faridah said...

Xlan: After I wrote that entry terlintas juga di hati if I would have scared many people.Ternyata betul tekaan I itu.Worry not.It will just happen.And it may not have to be you.My sister is right in a way...Allah dah pilih sapa yang akhirnya akan memelihara ibubapa yang tua...My mom always thought it would be my youngest (I ni takda dlm list dia langsung sebab memang sahaja tak friendly..hahaha..very blunt kinda personality..but I was never rude to my mom lah but kalau I tak suka, I will say it.Semua my siblings faham ini)But when the time comes, it will fit in nicely (sebab Allah takkan bagi kalau Dia tahu kita tak boleh/tidak berkeupayaan)

When the time comes, just be sensitive to whoever who cares for them.Mesti tolong juga dan ajar sejak kecil adik beradik yang lain supaya hormat, sayang dan kasihankan ibubapa cos' kalau ini takda, bila besar dia tak leh datang tiba2.

Just ensure parents you take care of their health.You don't want them to have penyakit2 yang menyusahkan mereka di waktu tua: kencing manis, lemah jantung, buah pinggang.Perhatikan permakanan mereka.Jgn bagi fast food or makan di kedai.

Akhirkata jaga juga your own health from now.Selamat berpuasa.