Monday, January 01, 2018

Pasir Belanda-Jeram-Kota Bharu

Sudah lama kami tidak balik ke Kelantan.Cuti akhir tahun kami bercadang untuk bercuti di Pasir Belanda di samping menziarah kubur-kubur ahli keluarga yg bersemadi di Banggol (datuk nik) dan di Kg Jeram, Pasir Putih (ayah Nik).

Tidaklah kami ketahui bahawa Pasir Belanda itu berada di kg Nik di Banggol..beberapa simpang away on the same row! Makcik sepupu aruah ibu Nik semua ketawa apabila diberitahu di mana kami bermalam.Tetapi suasana damai sebuah kampong itu tetap ada.Kami bersampan di sungai di belakang chalet kami.Besoknya saya masuk swimming pool yg dalamnya paras leher.

Malam Jumaat itu kami buat tahlil utk yg tiada. Di masjid Banggol ini makanan selalu disediakan.Sungguh meriah.Besoknya selepas bersarapan nasi kerabu di rumah makcik yah, saya mengurut dgn makcik Nah. Mmg lain cara org lama mengurut. Lepas itu kami ke Pasir Putih.Jalan ke kubur ingat-ingat lupa tetapi dgn izin Allah, jumpa.Waktu itu hujan renyai2. Kami tabahkan hati mencari kubur Nik's dad who died at the age of 27 in 1967. Kami jumpa kubur adik aruah sbb namanya masih ada.The brother was buried nxt to him and Nik remember Mama buat pagar keliling kubur aruah bapanya. So we cleaned up.Not as bad as we thought.Pokok2 bunga di atas pusara yg mudah dicabut.It's quite touching watching a good son clearing his dad's grave. Damailah abah di sana.You have a good son who tanpa jemu berwakaf dan bersedekah in your name. I bear witness.Semoga pahala sampai kpdnya.

Then it was non stop eating. :)

No comments: