Saturday, February 18, 2012

My Arabic class

CERDAS runs an Arabic class meant for busy people till May,about 60 hours for close to rm2k.I signed up cos was so impressed by the teaching tehniques shown in the corporate video.haha..i'm easily sold,kan?

But I've had 4 classes already and I think I can read and write better now as well as speak a bit walaupun ada masalah lupa.haha

Hari ni teacher bawak one lady from Holland to share with us how she survived the learning.she goes to yemen and stays there for a month annually and does an hour or two daily.sekarang she dtg msia cos the teacher lives in msia now.wow.mike tanya wht do you do for a living.i thot that was a funny question.haha.but jawabannya funnier.lady ni pilot helicopter.we went waaaaaahhhhh....

Today's lesson was very challenging.teacher suruh ambik barang2....sometimes mineral water bawah meja,kunci atas kerusi,bag mike,air mike,kunci khairunnisa.i rasa nak nangislah!then we had to construct sentences verbally.

And masa nilah kawan kita kat Spore jemput I pi conference 3 days all paid for.I said Saturday cannot woh..sayang my arabic class.Thursday and Friday line clear.It'd be good to see friends in Spore again..We'll see how.

7 comments:

Mohd Shahrizal Nasir said...

Salam Prof,

Saya teringin juga untuk turut serta dalam kelas tu, boleh? =)

Mawar said...

Kak F
mabruk!

Faridah said...

Mawar: mudah2an cubaan yang ke sekelian kalinya ini akan membuahkan hasil dan saya boleh bertutur di dalam bahasa arab walaupun utk memesan segelas jus epal di restoran hadramawt.:))

Faridah said...

Mawar: kalau kita nak pesan air epal kita cakap macam ni ana urid 'aser tuffah.Rasanyalah!

Mawar said...

Kak F
tahun2 80-an di JB, kami sekolah agama di samping sekolah kebangsaan. di sekolah agama seawal umur 9 tahun, kami belajar bahasa Arab. saya masih ingat perkataan2 dengan sisipan gambar. yang tak akan saya lupakan ialah "jumjumatun" = tengkorak. oh ya, di samping itu saya sangat ingat kitab mutaal badrin. ada bab ibadah, jenayah, muamalat dan... munakahat!

bahasa, ternyata perlu dituturkan hari2, baru menjadi. selamat ya

Faridah said...

Mawar: betul..perlu gunakan selalu.Tadi saya cuba ckp arab semasa nak membeli sebuah buku teman saya.Saya kata ana urid kitab walid bila sepatutnya uridul kitab wahid.Makna ayat yg saya tuturkan saya mahu seorang ayah instead of saya mahu satu buku.Hadoii! Teman saya ckp bukankah ayah sudah ada.Hahaha.

Mawar said...

Kak F
ya walid tu ayah...hahaha.