Sunday, July 30, 2017

Penghijrahan Rawa awal kurun 19

Team penyelidik kami meneliti tajuk di atas untuk mengenal pasti sumbangan Rawa early settlers di awal 19 ini kpd negara kita. Sebelum pergi ke Rao, kami hanya menganggap, early settlers ni berhijrah sebab perang paderi di Sumatra di kawasan Rao (satu suku bangsa yang tua tetapi sekarang semua disatukan dengan suku-suku sekitar Sumatra Barat itu sebagai Minang. Byk juga buku-buku yang menyebut Minang bila mana yang membuat itu sebenarnya orang Rawa.Buku Farish Noor on sejarah Pahang lagi bagus...habis disebutkannya sebagai orang Melayu walhal real historians tahu peranan orang rawa dalam perang saudara di Pahang tu dan apa orang Bugis buat pun mereka tau).

As I was saying, we thought it was just due to Dutch prosecution.Rupa-rupanya banyak sebab lain mereka berhijrah : bah besar yang menyebabkan 8 tahun kebuluran, penyakit cacar dan perkembangan ekonomi yang pesat di Tanah Melayu (bijih timah di Perak, Selangor, emas di Pahang, etc).

Then timbul persoalan, how did they get here? Which route, which port? Itu pun jawabannya pelbagai. Waktu jajahan Rao sangat luas dan waktu pusat Islam dan perdagangan juga banyak di Acheh, mereka pergi melalui sana..turun di Pulau Pinang ( maka ramai juga masyarakat Rawa di Pulau Pinang. Industri percetakan awal dimulakan oleh orang Rawa..ayah kpd Allahyarham Yusuf Rawa). Dari Pulau Pinang, ramai yang travelled further south ke Perak (Gopeng, dll). Sampai sekarang Gopeng terkenal for its rawa communities. Yang sempat kami temu bual mengatakan nenek moyang mereka ikut Sungai Rokan Kiri (byk emas ketika itu) ke Sungai Asik terus ke Dumai atau Bagan Si Api-Api sebelum crossing over ke pelabuhan di persisiran pantai barat kita.Teluk Mak Intan was a big port for a long time, Melaka, Johor.At its fastest, it would take an hour or two je crossing over.And people go back and forth because of the short distance. Sampai hari ini..a trader in Bukit Tinggi told one of my friends, bila Ramadan..dia datang berjual di bazaar Ramadan.Cukup sebulan balik dgn pendapatan yang lumayan. Kata Nik, mcmana dia dapat lesen niaga? Itu cerita lain la ya. But my point is, orang rajin bekerja dan berikhtiar, kita jgn jeles. Bebudak kita tak mau pulak semangat begitu.Baik mrk melepak, lumba motor bagai.Something I learnt di Rao, rakyatnya ada survival skill yang tinggi dan self sustainable.I dont think they are poor sebab ada sawah sendiri, tobek (kolam ikan) sendiri, bela ayam itik, sayur tanam sendiri.Itu sebab tak ramai maids dtg dari daerah ini.They are well fed and hidup selesa.Cuma nak bayar pendidikan anak-anak and medical services je yg challenging.

Next: raja dan datuak rao




No comments: