Monday, April 09, 2018

Nantian Saka

That was his pseudonym. Puas saya mencari sama ada dia ada kuburnya di Semantan, Dong atau Temau. Dalam buku Dt Amran ada disebut dia turut berjuang di dalam Perang Paderi. Waktu itu kembang rasa hati saya.Muyang saya seorang pejuang.Seorang ulema.Menentang Belanda. Dia dan Tujuan Saka yang ada warisnya di Dong bersaudara. Hari ini saya tanya Zafuan..adakah dia datang ke Raub sebab Dt Amran kata dia berjuang dlm Perang Paderi (dirakamkan namanya di dalam buku Raonya itu). Kata Zafuan, anaknya Lunggah ada datang ke Raub (bapa Tupin Aishah). Petang ini ketika Zohor tiba-tiba saya hiba. Menitis airmata di sejadah. Muyang telah meninggal di dalam Perang Paderi. Jika kuburnya tidak di sini, di mana lagi?Anaknya lari ke Tanah Melayu. Ke Pahang.Kuburnya pun tidak kami tahu.Lunggah adalah ayah kpd moyang saya Tupin Aishah yang kisahnya sedang saya novelkan.Hanya ilusi sebab saya tidak kenal dia.

Semoga Nantian Saka - apa jua namanya yang sebenar diredhoi Allah dan cucu cuit cacatnya terus memegang obor-obor itu.

Satu pengorbanan. Al fatihah.

No comments: