Friday, June 08, 2007

Satu pengajaran buat anak-anak

Sekiranya blog ini agak lama tidak dikemaskinikan, ini kerana saya telah berdepan dengan situasi yang cukup mencabar.Terasa sungguh perjalanan ini tidak semua indah seperti gambar2 saya yang sentiasa tersenyum sebelum hari-hari berita diterima beberapa hari yang lalu bahawa Ibu saya mempunyai jantung yang tersumbat di 3 vessels utamanya (80-90% blockage) dan sebarang bentuk rawatan adalah high risk memandangkan usianya sudah pun 74 tahun.Open heart surgery memang totally out jadi mereka menganggap angioplasty surgery lebih selamat walaupun masih berisiko.

Buat pertama kalinya saya tidak tahu hendak buat apa.Berita diterima 7 hari sebelum keluarga saya akan sampai dan 3 minggu sebelum saya pulang ke Msia.Antara mahu mengambil plane pulang untuk bersama Ibu atau tunggu sahaja keluarga saya sampai sebab barang2 saya tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja.Saya betul2 dilemma.Kawan2 yang dihubungi ada yang berkata, pulang! Ibu kamu hanya seorang, cuti bila2 boleh.Ini menambahkan lagi beban emosi saya.Mereka tidak tahu saya di Ithaca.Lapangan terbang antarabangsa terhampir adalah sejam lebih jauhnya.Di sini tidak ada bas ke situ.Harus naik taxi.Tel di apt saya tidak boleh memanggil ke luar Ithaca.Di Amerika, semuanya answering machine.Betapa sukar untuk bercakap dgn seorang manusia yang bisa memahami bagi saya menukar tiket saya pulang.Sebetulnya, dalam krisis sebegini, seringkali ada orang lain yang memikirkan apa perlu dibuat.Saya rupanya terlalu bergantung akan suami saya!Dalam pada itu, saya cuba mencari di internet.Rata2 mereka perlukan 3 hari untuk menerima tempahan.Dan rata2 ia akan berlaku 2-3 hari selepas surgeri Ibu saya.

Dalam keadaan serba kurang, saya akhirnya berserah kepada qada dan qadar.Sekiranya inilah takdir saya, saya terima.Dalam pada itu saya bernasib baik mempunyai teman2 yang begitu mengambil berat.Saya mesti sebutkan Tuan Haji Zaidon yang tidak putus2 berdoa dan solat hajat untuk Ibu saya.Beliau juga telah suruh saya mengamalkan doa ratib yang saya kira amat efektif sekali dan menenangkan.Dina terpaksa turun sebagai 'kiyai' kerana dia juga dipaksa mendoakan!Rita sentiasa di YM bertanya khabar.Ruzy juga memperingatkan pentingnya sabar.Saya juga harus sebutkan rakan2 bukan Islam saya yang turut bersama memberi sokongan moral: Ivy, Robyn (pakar psychology dari England yang berada se aparment dgn saya.Dia banyak membantu!),Bao Chan di Vietnam,Eugene,Tom,dll. Teman2 saya di Ithaca: Yuni, Cris juga faham apa saya lalui.Cris dalam linangan air matanya bercerita bagaimana apabila dia buat keputusan untuk bernikah dgn orang Islam dari Indonesia dan berpindah ke Indonesia, Ibunya berkata "aku tidak ada halangan..suamimu orang baik2 dan aku percaya dia akan menggembirakan kamu tetapi kau akan berada jauh dari ku dan kau anak tunggal ku." Namun begitu Ibunya datang dan menziarahinya di Indonesia, kadangkala tinggal sampai 8 bulan lamanya.Ketika ia sakit dan sebelum meninggal, dia berpesan kpd paman Cris agar tidak memberitahu Cris berita kematiannya kerana dia tidak mahu Cis bersedih atau tergesa2 mengejar untuk melawatnya.Katanya biar diberitahu setahun kemudian kerana mengikut kepercayaan orang Kristian orthodoks Romania, roh hanya akan naik ke atas langit selepas 8 bulan.Sekiranya Cris datang dalam tempoh ini, Ibunya akan melihat anak tunggalnya kesedihan dan rohnya tidak akan tenang.

Cris hanya tahu setahun kemudian Ibunya sudah tiada.Cris dalam usaha menulis novel tentang kehidupannya.Sama2lah kita tunggu.Beliau tahu 6 bahasa dunia dan pernah tinggal di beberapa kota Asia.Pasti novelnya meletup -- bagaimana dia tabah hidup di luar lingkungan budayanya dan kehidupannya sebagai orang Muslim.Semangat patriotiknya terhadap Indonesia mengalahkan anak lahir Indonesia sendiri.Cris, gue tabik lu. :)

Di dalam kebinggungan saya ini, saya juga mendengar kisah teman penulis Amerika (playwright) yang saya harap akan dtg ke KL satu hari nanti mempersembahan hasil karyanya.Karya2 beliau telah dipentaskan di New York, Princeton University, Pakistan dan sebagainya.Dia seorang doktor perubatan tetapi memilih untuk menjadi seorang playwright dan artis.

Dia juga faham situasi saya sebab dia juga tidak sempat pulang ketika Ibunya meninggal di Pakistan.Katanya 20 tahun dia merana tetapi akhirnya dia akur, some things are not meant to be.

Pengajaran yang saya terima dari ujian ini ialah lakukanlah yang terbaik buat Ibubapa kita sementara mereka hidup kerana setiap kali kita bertemu dgn mereka, kita tidak tahu itu adalah yang terakhir buat kita.


Dan Nik bertanya, "Lain kali nak pergi lama2 lagi?"

Anda tahu jawaban saya. :)

Tahniah kepada IJN team yang telah memberikan khidmat cemerlang mereka terutama Dato Dr. Rosli Mohd Ali.Semoga mereka sentiasa dirahmati Allah.

6 comments:

Nisah Haji Haron said...

Kak Faridah,

Life is full of tough choices. The most difficult part is to stick to what we have decided.

Thank you for your word of encouragement at my blog. My baby is now home and happy, indeed!

Faridah said...

I'm happy to hear that, Nisah!Pasti seronok mempunyai baby yang baru.Congrats again.

syima said...

hello dr f,

This entry has helped me to make a decision to work starting this july. They might be sending the trainees to singapore for 3 weeks and at the same time i have just received a news that my father needs to go through a radiotherapy. Probably by the end of june. Apa2 pun God decides everything, my dad has been very supportive about my decision to go. Dgn doa, insyallah God helps both of us through.

Thank you for writing and sharing this lesson in your blog. =)

Btw, when is it again are u coming back, i need to see u.. I have something that is yours that i need to return it back.

Have a nice day and take care =)

Faridah said...

Dear Syima,

Well, I'm glad the entry helped you decide.We do not pass any judgement for whatever decision made cos' only you can do that decision after your prayers, family consultation, etc.But Spore tak jauh...sejam dah sampai kalau naik plane.

InsyaAllah tak apa2.Just keep praying.Allah will not abandon hamba yang meminta dgn tulus ikhlas.See you soon,InsyaAllah.

laksa_kedah said...

Kak Faridah,

Found your blog via Nisah.

Hope your mom's health improve. My diabetic mom had a heart attack during Chinese New Year and I had to make a tough decision: to go back home or to continue revising my doctoral thesis here in the UK.

It wasn't an easy decision. What more at that time (and now), I am a student with no scholarship and salary. I have two young kids and hubby wasn't too keen on the idea of me leaving him and the kids.

It was the conversation I had with my dad that clinched my decision. I had to go home, if only, to support my dad. The specialists at Ampang Putri told my siblings that there's no hope for mak. Both her kidneys failed and she had some other complications.

Alhamdulillah. Allah Maha Kaya. My mom had a 'speedy' recovery as soon as she saw me. I stayed with her for 14 days. But that 14 days were more than enough to motivate mak. My presence made mak realised that I care. Care enough to leave my family and studies temporarily. Of course, it took me more than a month to get me back into the momentum to work on my thesis.

But I have no regrets. Without mak's support, I wouldn't be here, doing what I am doing right now.

Seronok lah baca blog Kak Faridah. I used to work with DELL, IIUM from 1995-1999. Masa tu Kak Faridah baru habis PhD. I am not sure whether you'd remember me. But I remember you as someone who always has a smile on her face.

I wish you all the best.

Faridah said...

Salam Sharifah,

For some reason I tak ingat you..maklum orang tua!Yang I ingat Kak Cahaya and Kak Hanizah before they left for the US.But nice to hear from you.Thanks for writing.
Ya...semua orang ada cerita masing2 when it comes to caring for aged parents.Baru2 ni my sister's friend cerita pasal her ailing dad dok makan songel berkati-kati just before he died and how anak2 were a bit uneasy tapi delivered juga.Kita semua tidak mahu menyesal satu hari nanti.Also how we treat our parents will be how OUR kids treat us.

Sama2lah kita berdoa agar Allah berikan kita kesabaran dan keikhlasan menjaga ibubapa yang tua.It's not easy if we live so far away from them but doa helps.