Saturday, September 12, 2009

Last few days of Ramadan

So finally I get to host a group of students malam ni.Ali, Swabry and 2 of their friends will break fast with us kejap lagi.

I pun mula meng-goggle african dishes.Yang last year punya recipe tak tau letak mana.Got one pilau rice recipe and another lamb stew.So pi beli lamb kat pasar Taman Tun (sebab I was2 daging kat hypermarkets tu semua.Kadang2 tengok sijil halal dia dah expired/photocopied yang entah hapa2 je).Mamak India tu kata NZ lamb tapi I tengok lain macam je.Rupa2nya NZ lamb yang diternak di Selangor.Duh!

Alat tak cukup and I cooked based on memory.Nasib baik sedap! (er..yes, orang pompuan dibolehkan merasa makanan!) But the pilau rice.Disastrous! I dah lupa ratio rice to water.So mantah! I tambah air..lagi lembik.In the end my new maid (Nik found her last week.The old maid balik tadi so Asiyah, the new maid, sempat dibimbing oleh Bik Masroh selama 1 week) kukus.Then I tambah gajus and dried red cherries (tak jumpa raisins)..wah..very da sedap! Syukur! Rasa macam nasi Iran which Ibrahim cooked (he used wild berries in his rice) during our Ramadan in Stirling in the early 90s (good food I don't forget!)

Kejap lagi I prepare salad and the rest beli je lah.My spine nak patah berdiri lama2.Desserts will be from the can. Hoboy, I love doing this but these days, badan tak larat nak berenyah.

This Raya I dah nekad nak buat kek raya sendiri (from the box).I will use my skills in cake decorating to make my raya cake look nice. Ummi (my niece) kata ini semua projek menipu rakyat jelata.Hahaha.

4 comments:

Sokat said...

wowh ... nasi n cherries ya? cam best jerk ...

kalo nasi + cherries stuffed dalam ayam lagi cam arab ... (tgk kat Restoran Nile)


"This Raya I dah nekad nak buat kek raya sendiri (from the box).I will use my skills in cake decorating to make my raya cake look nice. Ummi (my niece) kata ini semua projek menipu rakyat jelata.Hahaha."

-I Like this hahha

Sokat said...

"(er..yes, orang pompuan dibolehkan merasa makanan!)"

erm can men taste the food if they're cooking?

sexist...hehe

Anonymous Devil said...

i think it does not matter what the gender is. as long as the intention is to just have a quick taste at the food. i think.. hehe. not too sure either.

Faridah said...

Hi Sokat, essay dah buat? :)
OK, insyaAllah nanti kita habis semester you guys can come eat my red cherry pilau.I must write this down.Ratio air to beras is 1:1 (but air biar lebih sikit).I masak african rice ni once a year je (Ramadan).Tu sebab lupa!


xlan: betul tu. :))

Ringkasnya, dinner kita malam ni sukses.Salad went very fast.Sambal belacan bukan je Ali dari Central Africa bungkus bawak balik, Agong dari Kosovo (namanya Agong! Tak tau le ejaan dia mcm tu ke tidak tapi bunyinya Agong)pun suka sambal belacan.Nampaknya UIA dah berjaya memelayukan budak2 international ni.

Anyway, selamat hariraya.Jgn makan byk sgt.