Tuesday, September 14, 2010

Makanan halal di Hong Kong

Halal Chinese cuisine kat restaurant masjid Wan Chai

Z with Dad at a vegetarian restaurant near
Victoria Harbour (what's supposed to be fake chicken, fake eel, sayor tu betul)

bryani and kebab (halal)


Tidak susah mencari makanan halal di Hong Kong kerana penduduk Muslimnya pelbagai: dari Cina Muslim ke India Muslim ke Mesir Muslim ke Turki Muslim dan sebagainya.Ada satu rangkaian makanan Muslim yang begitu mudah didapati (jika anda tau website makanan halal di HK..hahaha..bagi saya, kawan saya Mark yang berasal dari Canada tapi kawin dgn org sini dan menetap di sini..dialah yang bagi saya tau hal2 begini.Begitu juga kawan saya Agnes..org sini..dia juga beritau mana nak shopping, mana nak makan...).

Anyway, check out rangkaian makanan halal Ebeneezer.Tadi kita pi kat Knutsford Terrace (turun MTR di station Tsim Sha Tsui dan jalan keluar Exit 2B dan jalan cari Knutsford Terrace along Jalan Kimberley) di mana ada satu restoran fusion Malaysia, Thai dan India.Namanya Spice.Yo..mahal giler dan eja rendang kambing pun salah dalam menu: randang kambling. Tapi sebab restoran tu halal dan kita pun sgt lapar, kita order sahaja.Pengaruh India sgt kuat sebab b/ground music dia pun music India.Jadi kita nak create suasana Malaysia, kita pasang lagu dari phone kita lagu Ungu, Iklim dan lagu koleksi raya.Nasib towkay kedai tu tak halau kita keluar.Tapi kat HK semua org cakap kuat2. Nak makan pun terganggu.Cakap kuat dan jerit2 ni dah budaya mereka I guess.Kat Macau sampai ada poster peringatan supaya cakap perlahan2 dan sila bungkus kahak anda dalam tisu dan jgn berludah merata2.Yewl! Getik!

Tadi kita pi Ladies' Market.Penatlah nak bargain harga.I usually tawar sampai 50% w/pun my HK friend kata tawar about 20% je tapi I'm good..byk kali dapat harga yang diturunkan lebih dari 50% (buat2 je nak blah..nanti dia panggil balik). Tapi ada juga penjual mcm nak katuk I sebab mintak tawar byk sgt (dan mereka tak mau layan).

Lusa dah nak balik KL...waaaa...belum puas ku membeli belah di sini...

3 comments:

Lady of Leisure said...

Huwaaaaa bestnya shopping. Nanti balik sini share la gambar2. :) Shopping apa yang best kat sana, Dr?

Faridah said...

Lady: kalau nak high end, designers lah best..handbags, clothes, shoes, etc.Kalau nak street market products, macam2 ada...baju2 cotton/linen/silk, scarves, pasminas,toys, designer replica bags, etc.Orang datang sini buat suits (siap 24 hours tailor made) tapi I tak kuasa benda2 gitu.Oh alat2 komputer, phones, i-pods, cameras, barang2 digital sini lagi canggih and I think lagi murah from Malaysia.


Hong Kong ni on Hong Kong Island.Yang seberang harbour tu Kowloon (org Kowloon lagi kasar..org HK lagi halus sebab kebanyakan HK people ni kaya2 dan educated.So nampak dia mcm lebih terdedah pada budaya luar/org luar).Nanti I blog pasal my experience menerokai both sides tadi.

a i n. H said...

salam .
sis nak tnya , pegi HK boe hari ?
currency dy cne ? cuaca ?

tempt tgl ...
ASAP tqs