Sunday, September 19, 2010

Puasa 6

My HK friend, Agnes, with the family at dinner


Tahun ini Allah dorongkan hati saya untuk melakukan ibadah puasa sunat.Mungkin semakin kita tua, semakin kita merasa segala nikmat dunia ini amat sedikit dan sementara dan kita tidak apa-apa untuk menolak juadah dan santapan di sekeliling kita.

Tetapi ini tidak bermakna keimanan saya tidak dicabar.

Pagi2 lagi suami ajak teman pergi breakfast.Dia cakap hari ni ada jiran buat kenduri kawin, mungkin saya patut tangguhkan puasa sunat saya.Masa dia usulkan cadangan itu, dia sedang makan nasi lemak dengan sambal sotong dan sedang meng-order roti canai untuk dibungkus pulang.Wough! Tough! 50-50 nak berbuka. Naik 80-20.Diconggak2 kalau berbuka hari ni, week days lagi susah nak puasa...

Akhirnya saya ambik keputusan meneruskan puasa saya kerana berfikir, sedap makanan hanya sementara tapi pahala puasa kekal ke akhirat. :)

Dan semasa suami siap sedia nak ke majlis kawin anak jiran (dibuat di Taman Tun), dia checked kad kawin.Bukan hari ni..but 2 weeks lagi.Nasib baik tak berbuka!

Fadilat puasa 6: www.saujanautama3.com/?p=461

No comments: