Friday, January 03, 2014

Lagi kisah Tunku Bodot

I sempat berbual dgn Tunku Bodot since dah 3 malam dia tidur at my place.Kesian, tau? I sibuk takda masa nak bwk dia jalan-jalan.Semlm je he followed me to the Curve cos' I wanted to buy some fancy envelopes from a bookshop there.Then I had to go back to the uni cos' ada meeting.Dia duduk sorang2 in my office.Today pun duduk je di rumah.My other relative tak angkat phone.Ketidak can send him over cos' Abg Abbas and Kak Tun pun suka cerita2 datuk nenek moyang ni.

Yesterday we berbual pasal makanan.I asked the stuffs my grandma suka buat: kuih koci, kuih talam dan apakah juadah raya.Semua tu sama.But what got me was when he said daging pacak and gulai rebus.Only my grandma could cook those (versi my mom dah tak berapa sedap) and suddenly I missed my grandma...who also kawin dua ke tiga orang (but sbb kematian).She liked to mengobek sirih in this gobek tembaga.Pak Bodot kata yah, biasa di sana.Oh maaannn...tak payah buat DNA ini mcm kalu...sah we are related. :)

It felt strange to introduce Pak Bodot to my colleagues at work as ini paman saya dari Sumatra.He's not rich but boleh sms di telefon. :) The night he arrived with Pak Demi (his cousin in law who lives in JB) my uncle (the only one left of my mom's siblings) came all the way from Raub and sampai mlm buta.He brought my other cousins (from another uncle who had passed on) who lived in Kg Pandan.Nuar and Halim.Masa nak ajak mrk mkn, I said jemput makan Jamil.Nuar said Jamil itu bapak aku.Adik aku namanya Halim.Haha.We only meet once a year...kadang2 tak langsung.But listening to them talk with Pak Bodot, I realised that the boys were pretty interesting.Suri (another cousin with the group) spoke of the existence of kris Nagasari from Majapahit di Dong.Then I dengar samar2 Nuar spoke of kris berhantu owned by his dad.Macam2.

They didn't leave till 1.30 am! Sakan woh.

2 comments:

Mawar said...

Kak F
"Keris Nagasari" boleh jadi tajuk bab dalam novel yang diangankan itu...

Faridah said...

Haha...atau angan2 mak jenin? ;)