Wednesday, September 02, 2015

Atas permintaan ramai

...well, Mawar and FJ je yang memintanya. :D

Mereka tuntut cerita di balai polis semasa kes samun jalanan dahulu. With due respect kpd anggota keselamatan kita yg bertugas dgn baik, mungkin apa yg berlaku adalah tidak mewakili kecemerlangan polis.The truth is semalam I berbual dgn seorang pegawai tinggi polis dan nmpk beliau sungguh tulus.Dia beritahu mcmana di zaman Tun M ekoran AI ditumbuk lebam, org ramai begitu bencikan polis sehingga anak2 beliau berusia 8 tahun juga dihina dan dicemoh di sekolah termasuk oleh guru2. He said dia sendiri malu nak pakai uniform polis waktu tu. I rasa sekarang pun persepsi orang ramai pun tak byk berubah. Jika tiada campurtangan politik dan polis dibiarkan menjalankan tugas dan amanahnya, maka kepercayaan org ramai kpd institusi kepolisian ini sure takda masalah, kan? Tapi iyalah..yg bekerja teruk tu kekal the unsung.

Ada beberapa protokol yang saya syorkan apabila berdepan dgn mangsa jenayah.Pertama, tunjukkan simpati dan sikap serius anda.I was told ini perkara biasa (sbb kerap sgt berlaku).Kenyataan sedemikian bak kata Najib: buat darah saya mendidih (saya rasa nak labuhkan sauh.haha).But the policeman was nice to me cuma kata-katanya tak kena dlm suasana sedemikian.

Pastu ada lelaki India bergari bebas berjalan ke sana-sini dalam balai kecil itu.Saya terpaksa lalu di hadapan beliau untuk ambik wudhu dan solat Maghrib di bilik belakang balai.Sebab saya org sastera, imaginasi saya lebih tinggi dari org Sains.Maka saya bayangkan lelaki itu memaut leher saya dgn tangan bergarinya dari belakang dan menjadikan saya tebusan utk kunci gari.Too much TV, I know.Luckily, lelaki itu sibuk menangis jadi dia pun ada isu sendiri yg menyibukkan pemikirannya.

Kemudian polis penyiasat pun sampai nak ambik gambar kereta, ambik cap jari di kereta jika ada.Then he asked me to go upstairs to another office for soaljawab.Tangga gelap, OK? No female police, ya.Nasib my nephew was with me.Imagine if I were alone.Kat atas pun senyap sunyi.He took us to his room and start menyoal.Ayah hidup lagi, he asked.How would you feel? Lepas kena samun, cermin kereta berkecai takut nak drive balik mlm2, badan penat dok nunggu semua selesai.

But I was still polite.I said ohh..dah lama meninggal.Then he got on to get me to tell the whole story.Pastu he asked among others: adakah puan terus ke hospital selepas kejadian itu? Masa ni darah I mula nak mendidih kembali.Kot iyapun soalan standard..tengok2 lah dulu..I nak pi balai pun takda tenaga (traumatised) that Principal sekolah UIA yg dtg tolong hantar..hadoi.I think berdepan dgn mangsa jenayah, some knowledge of psychology in our police personnel might help.Pastu I naik hangin.I asked wht are you trying to get frm me with this sort of question? Saya penat tau? Saya nak balik.Then he sped up work.I think I was a comic relief for him. Berapa ramai mangsa jenayah yg boleh berlakon mcm dalam Gerak Khas? :))

My veteran police friend was kind enough to call up the balai semlm to ask progress siasatan.I tak suruhpun.I saw him cos' we wanted to set up an awareness campaign for safe public environment for women.This superb policeman went out of his way to do his duty.It goes down to commitment kita memegang amanah.May Allah give him much reward.

4 comments:

Mawar said...

Kak F
begitu rupanya latar buat laporan di balai. Mencemaskan ya.

Faridah said...

Mawar: pengalaman saya mungkin tak sama dgn org lain. :)

FJ said...

I can almost picture the going-ons dlm balai tu depan mata I! Only been to balai twice; report pasport hilang n kereta kena langgar. Its not fun at all. I pray u'll never hv to go thru such tragedy n process again, Prof. Semoga Allah sentiasa melindungi kita, amin!

Faridah said...

FJ: True..it should not happen to anyone. I wonder if we can sue the authorities if they cannot ensure public safety and public order, kan?