Wednesday, September 16, 2015

Selamatkah Malaysia di Hari Malaysia?

Too many stories floating on the net...look like real..then not real.I berapa kali kena marah oleh beberapa members in different WA groups sbb main fwd2 berita2 dan gambar2 sensasi, provokasi dan seangkatan. :D Dah orang pass-kan..surely to be shared? Itu pun nak larang? Closed groups what? Members pun tak sampai 50 orang setiap satu. Gah! But people are jumpy.Discusslah kan? Debate issues.Bkn kata jgn sambung provocation ke hapa.Byk isu boleh bincang like why are we like this? Or like that? How can we be better? Ni asyik nak be defensive je..with me, no go.Debate it out!

Anyway, cerita hb Prada I ni bersiri.Siri 2 agak international. Tak semena2 last Saturday evening I ordered a new one online thinking it was Prada's genuine website or at least an outlet which sold one season behind items mcm selalu depa buat at outlets so dapatlah murah dari biasa.Bila harga iklan was in Pound but bila bank message came in Yuan, baru I terfikir nak buat scamadvisor check.Nyata very unreliable.Masa byr online tu pun lain mcm.Takda rasa security tinggi.So I kol my bank suruh stop payment.Bank ckp I kena cancel dgn merchant dulu which they said was based in China.Ho aloh! So I suruh buat credit card lain sebab my security number kat belakang card tu depa dah ada access.Bank setuju buat baru.Meanwhile I wrote to the biz contact and told them I nak cancel my order and minta full refund and gave them bank punya refund code.Depa tak kasi.I said itu my consumer right..check any law and international law.Dia cakap if the payment inflated it's because of exchange rate..konon bank I yg beritau.I said no, my bank kata I have every right to cancel the item if I'm not happy.And I told them ngapa byk kali tukar currency..company based in US, owned by a Chinese in China, quoted in pounds, bayar in Yuan.Macam money laundering je (I didn't say this bit).Akhirnya depa kata ok but akan tolak 15%. I protested sebab dlm web dia takda pun cakap ada policy mcm ni.Depa ckp nak bag atau refund with15% cut.I said I nak full refund.Next they told me we had actually refunded your money.You will get it back in 5-10 days (mula2 ckp 30 days). I thought full refund so I said thank you.Tup tup, email kata depa dah ambik 33 pounds.Gila!

Meanwhile I checked with my lawyer friends,MMC, commercial crime dept, tribunal, bank negara, etc and my conclusion is this: beyond Msian shore, our country is not prepared to protect its citizens from fraud done online overseas.MMC setakat notify server owner yg host website tu.I kata supposedly it's a big syndicate..they own the server ke hapa ke, dah terbongkar jejak mrk dikesan.They can easily shut down..buat nama baru server lain.Mmg pun web ni baru beroperasi 3 bulan with short life span, email free etc.Bank Negara setuju that we need to look into this..more study should be done..- this at my suggestion that if Msia dah ada ASEAN cooperation (police to police, commercial crime depts included...extend jelah to China and US etc.It's all about how good we are in forming international cooperations.Apa Menteri Luar and ambassadors buat? PM yg selalu jetting in and out tu?

So akhirnya I alerted Prada (yg asli), US and Chinese Embassies pasal kes ni.Kita bimbang aktiviti money laundering je.

Nik said he'd buy me a new Prada.Kah kah. Yang dulu tu pun his gift.Semoga Allah rahmati Nik.Baik sungguh hatinya.

2 comments:

FJ said...

Don't mess with The F!

hehehe, power la Prof!

Faridah said...

FJ: Zaman ni org menipu kiri kanan..kita pulak mudah tertipu..:D terpaksa jadi pahlawanita Bugis (Rawa to be exact) :))