Sunday, March 06, 2016

Lessons learnt

Zura's dad passed away on Fri evening and the funeral was on Saturday morning.When she texted me, I was on my way to two meetings (one after the other.. Thr were 3 but a harakiri if I were to attend all.

By the time I finished my second event, tak sempat singgah ziarah Zurahani's family.I promised Long and Ummi to have dinner with them in Putrajaya then Nora told me Zura's family had moved to Bangi. So after a nice typical Raub dinner with my family (sambal tempoyak ikan bilis, ikan masin goreng, masak keladi with lots of daun kesom and bunga kantan and I tak ingat amende lain..fuiyo), we rushed to visit Zura..almost 11.30 pm. Nasib they kept the budaya Yemeni whr the home would be open till late.Her mom was a pic of calm.But she did express how much terasa her partner of 50 years had now gone.Nanti bila semua dah balik, makcik nangislah sorang2, she said.

I only found out from Nik masa going home tht Zura's dad org tabligh yg telah islamkan ramai sambil berbual atas tram, tepi pantai (while travelling in Australia).Dia akan ckp wht a beautiful horizon kat mat salleh sebelah dia.Mat Salleh pun kata yes! Very beautiful.Aruah would say if you know the creator of that beautiful horizon, He is even more beautiful.Di akhir perbualan, org itu akan masuk Islam.Aruah meninggal dlm wudhu' ketika sedang solat Asr di tempat dia baring dlm keadaan sakit.Subhanallah..akhiran org yg berdakwah.Kita ni yg sombong..tak ckp dgn jiran..mcmana?Saya sgt terkedu.

Pastu tadi Intan and I pi ikut rombongan bdk2 uni dari Tokyo yg Jeff bawak tengok project dia kat PPRT flats. Dia bwk bilik menjahit run by an American company yg bagi kerja dan skills kat kaum wanita di flats ini.Met Ani..she dulu daif..anak ramai..low self esteem...mat salleh tu ajar dia menjahit  and she will teach others to buat tempahan baju, souvenirs dari batik pd peringkat antarabangsa.Yg memalukan Intan and I...to boost Ani's self confidence sbb gigi dia terok seblm ni,mat salleh pompuan tu buatkan gigi Ani sampai dia jadi cantik dan confident.Mak oii..jgn le kita ingat wang zakat rm400 ke apa tu cukup nak ubah sikap org.Cash is not King.

Intan and I pun berkobar2 nak buat itu ini.Jeff tu 5 tahun nak convince org, companies, local government to support his vision.So I said kita belajar dulu from Jeff.Jeff ni networknya luas.


2 comments:

FJ said...

Subhanallah! Such heartwarming, beautiful stories/lessons!

Faridah said...

FJ: always a lesson for all of us.