Saturday, July 14, 2018

Den Haag ke Frankfurt

I decided to travel to meet Faraha in Frankfurt naik train frm Den Haag melalui Utretcht (tukar train di sini).I tersilap naik train..tapi sempat patah balik ke Utretcht but train ke Frankfurt dah terlepas.Diberitau kena beli tiket lain rege 130 euro.Was prepared to pay but lelaki asian-dutch di counter tu byk pulak songelnya so i beritau dia tht he was being unkind to me with his cynical remarks (bila i tanya tak leh bagi discount ke..he said no sbb salah i.I said fine..byr..byrlah.Then dia ckp kayanya.Time ni i sergah balik: ada pilihan ke? Dia tak bagi option lain pas tu byk songel I said.But akhirnya he wrote a report psl org silap bagi tau i platform mana tht i termiss my train..so i tak perlu byr extra.Syukur alhamdulillah).

I was delayed 2 hours so sampai je Faraha ajak i pi dinner kat rumah bapak and ibu Bustami yg dah 40 tahun duduk di Germany.Very inspiring couple.

Pas tu F and I bincang psl thesis dia.Besoknya we went to her uni and she introduced me to her supervisor.Sbb mmg tak plan to meet up..kami tak sempat berbual pjg but promised to keep in touch.

Before tht we lunched at the uni cafe..Faraha, me and Makario bdk Filipina.Interesting talking to research students.Makario works on rebels.Faraha on Msian lit.

It's a day of meeting new people, new contacts.We met Linda downtown to celebrate her bday.Petah ckp Melayu.Suaminya org Nicaragua.We took a train to Hanau but takda apa yg menarik sbb gallery Grimm Brothers pun dah tutup.
I dah tak larat menapak.So decided to skip going to nearby castles and balik to rest.

A short trip which I think was meant to help others (there was a grieving mom whose son died in a war and she just poured out her life stories to me whn F and i dok melepak tepi fountain uni tu...before we left she said she was so grateful to bump into us sbb she never told anyone kisah anak dia dan divorce dia.Kesiannya.We hugged).

Ni mcm doa Dina shared with me: i go whr Allah wants me to go, I be who Allah wants me to be.

Berjalan ikut gerak hati.Mcm2lah you jumpa nanti.Pokoknya..apakah iktibar yg dipelajari? Apakah sifat syukur yg perlu?

No comments: