Monday, December 25, 2017

Kaunselor yang tidak bertauliah

Dua peristiwa aneh berlaku kepada saya dalam trip ke Raub kali ini.

Semasa saya beritakan tentang betapa wang kami pun tidak cukup untuk membayar duit hotel di WA keluarga, Kak Ngah mengusulkan saya mencari sayur kampung dan berjual di pekan sari Ulu Gali Sabtu itu.Jadi saya sahut cabaran itu.

Saya minta izin makcik yang berjual sayur-sayur kampung itu saya nak duduk di tempatnya dan ambik gambar untuk dikirim  kpd WA keluarga. Tiba-tiba makcik (asal Kelantan) itu berkata ambiklah gambar saya yang miskin ini...anak-anak saya miskin minta bantuan, satu pun tak dapat. Tetapi kalau orang luar minta, bukan main banyak diberi. Pada mulanya saya tak faham apa-apa tetapi bila beliau berkata ..orang Palestin, Syria, Rohingya semua dibantu..baru saya faham rintihan kekecewaannya. Kemudian dia menangis! Saya cakap sabarlah makcik..minta terus je dgn Tuhan. Apa nak buat kerajaan kita dah macam tu (beep..censored..haha)..nanti pilihanraya..makcik pilihlah sapa makcik suka. It can only happen to me, right? Saya cuma nak bergambar!

Itu pagi Sabtu di Ulu Gali. Hari Ahad pagi di Pekan Sari Raub..saya dan Fatin tengah menikmati sarapan pagi yang telah mengelabui mata kami..akhirnya saya pilih yong tau foo dan Fatin nasi lemak seperti biasa. Tiba-tiba datang seorang wanita yang mengatakan dia dari Perak membawa teman2nya ke Pekan Sari tu nak mencari ikan patin.Saya kata biasa di Temerloh. Kata dia ada..dah jumpa kat sini. Then she spoke non stop about her life..then masuk bab anak dia yang kaya raya tapi dapat menantu perempuan yang sombong..she started crying...she said balik pun setahun sekali ..waktu raya..itupun balik ari. Allah! Luluh hati saya mendengarnya Dalam zaman yang serba modern di mana orang dah ramai celik agama, masih ada anak macam ini? Saya cuma boleh berkata sabar dan terus berdoa agar Allah balikkan hati mereka supaya ingat akan jasa ibubapa. Jangan disumpah anak-anak itu.Doakan sahaja.

Fatin was like...whaaat? Prof boleh jadi kaunselor. I said I didn't do anything! Saya berkesimpulan bahwa terlalu ramai orang Msia yang memendam rasa dan tiada tempat untuk meluahkan perasaan mereka.Any stranger will do! Wow...so sad if it has happened to this stage.

My advice to all ialah buka mata dan pasang telinga. Saya suka buat eye contact dgn orang tua dan senyum kpd mereka dan tegur apa kabar. Mungkin itu yang membuka jalan untuk mereka bercerita?
Cubalah buat.



No comments: