Friday, December 25, 2015

The ringgit sign

I have the long weekends to come to grips with reality.Memang barang gila2 mahal.And yet...ramai juga my friends bercuti ke London, New York, Paris.Habis2 pi Perth.Kita pun berangan nak cabut ke Koh Samui or Chiengmai but no cuti..kalau nak pi pun, ingat short notice gini, byk lagi hotel or flight nya?

So we decided to strengthen silrahtulrahim..ziarah org sakit, visit sedara mara..layan anak buah.We almost drove to Melaka yesterday..chk hotel semua fully booked and nasib we called anak Makcik.They are all here, staying in Kajang.So off we went to visit Makcik and bedridden Pakcik (ari tu whn I had work in Melaka, they were at the hospital..I janji would return to visit with my family.Maklum masa tu nompang kereta org..tak sempat ziarah at the hosp).

Pakcik kena stroke dah 3 kali..now he can't speak and tak boleh bangun.His son Nazim and wife dipilih Allah utk jaga parents dia di saat mrk memerlukan.Nazim was a young boy whn I stayed with makcik and pakcik in the late 80s (masa buat teaching practice in Melaka 2 or 3 months).They were very kind to me and two other friends (kita diberi satu rumah khas sebelah bungalow dia.Pakcik was a former MP but jenis yang mesra rakyat).When I had my first miscarriage, both of themlah yg terkejar2 hantar I pi jumpa Dr. with Nik.And walaupun sekolah depan rumah (jalan 5-10 mins, makcik and pakcik would drive us to sch).Mmg loving couple.Whn my mom was not well, they visited her in Raub.So to see them in their old age and dependent on their kids..I pun terasa.I told Nazim my experience..jaga parents elok2... Walau mcmana baik kita buat, whn they are gone, yg kita terkasar dgn mrk sesaat itulah yg akan menghantui kita.Nazim masa kami tiba tengah menyalin diapers ayahnya.Peluh penuh di dahi dan menitis ke seluruh mukanya.MasyaAllah..syurgalah anak ini.Semoga Allah beri dia and his lovely wife kekuatan utk terus berbakti kepada kedua ibubapa mrk.Duit bukan lagi penghalang.Nazim pun a self-made biz man nmpknya.Muda2 rezeki dah melimpah ruah.Itulah sbb Allah pilih dia. We had lunch with them.The other siblings pun ada yg baru tiba.

Wanted to visit Zalila and Pak Din too but kol tak berangkat.Takda rezeki dia nak mkn gulai masak lemak daging salai I (beli kat kedai daging salai baru buka at TTDI).Then petang we took Nazir and sisters out.Wough..nak terkeluar isi perut ngangkat Nazir now.Dia dah tak takut orang and laughs more now.We are arranging for him to see a speech therapist soon.Lambat bercakap.Gayah has agreed to help.Mudah2an.

The ringgit sign has no meaning when it comes to love.

No comments: