Saturday, May 10, 2014

Kyoto on fire

Subuh masuk awal di negara matahari terbit ini (3.30 pagi) so semasa melepak-lepak sekitar 6 pagi di bilik hotel, I saw asap hitam berkepul-kepul 3 blocks away from where we were.Makin lama makin besar.I minta my PhD supervisee Mazlen telefon hotel receptionist beritau ..takut semua orang masih tidur so that the fire engine could be called(Kyoto is a sprawling city..it might take a while to arrive although at this hour, there would be no jam..takda jam pun sebab people travel by train or bus or bicycle). Malangnya no speak Inggrish downstairs ...sungguh mendebarkan.It's like witnessing death before your eyes.Lucky AbdulRaheem (who speaks fluent Arabic) was messaging me on fb sebab dia ada di KL from Oman and nak buat appointment to see me.I tanya doa Nabi Ibrahim..he gave me and I recited but he said just talk to God and let my feelings flow.That was what I did in the moments of drama.

Lama juga api tu nak padam.Baru kita appreciate bomba kita dan water pressure kita di Msia.Paling lama kat Msia 30 minit nak padam api besar.But I'm impressed helikopter bomba mrk looming in the air, monitoring.

What an experience and alhamdulillah it didn't happen to us.We would not know which emergency exit to run to.

Hotel yang Seiki tolong pilih ni sangat-sangat convenient...shopping mallsnya di kiri kanan, atas bawah.Fine dinings bersepah2 dan ada satu yang halal (Le temp at Gravia Hotel) Nak naik bus ke train ke semua mudah and the best is Isetan sampai 9 tingkat! The Kyoto Tower is just across our hotel.Dancing fountain atas kepala ..wah..enak dan syukur alhamdulillah.Train from the airport in Kansai terus masuk building kami.Tak payah nak jalan jauh.And it's not expensive for such a nice location.Kongsi pulak dua orang (bahagi dua) lagi siyok. :))  Tapi Isetan 9 tingkat tu takda makna cos' my stay was too short and I tak sempat nak mengelilau (masuk level one beli topi and selendang pun dah dekat RM900.Barang cantik tapi harganya mahal2 so takpalah tak periksa setiap tingkat Isetan satu per satu).

But we went up the sky garden and saw the whole of Kyoto di waktu malam.Masa nak turun, three last escalators tu dah berhenti cos' closing hours..satu kerja nak turun ..knee killers!







No comments: