Monday, May 18, 2015

Are we trained enough?

Seorang pelajar pasca-siswazah Palestine datang mencari saya dalam keadaan marah2.Lucky I takda di bilik.Dia nak komplen pasal one of his lecturers (dia nak jumpa my Boss but Boss busy and someone suruh jumpa saya as her Deputy.Mak ooii).

Sedang saya seronok mengisi markah2 students (beberapa jam selepas dicari oleh pelajar tadi), dia moncol kembali dalam keadaan termengah2 dan berpeloh2 (maklum my office tingkat 3 no lift).Dia cakap berdiri marah2.

I said sila duduk.Nanti saya bawak air, awak minum kasi tenang.Baca istighfar byk2.Then we can talk. Bila dia telah tenang, saya biarkan dia bercerita.Saya dah beritau..jgn burukkan guru tapi focus on masalah sebenar.Dia pun bercerita.Bila dia habis, saya minta dia jgn menyampuk bila saya bercakap.Ada cubaan tapi saya ingatkan (keluarkan kad kuning..secara metaphorical).

Akhirnya persetujuan diambil dan dia keluar lebih tenang dari dia datang.Phew! Kasihanilah kami para pendidik..bukan mudah berhadapan dgn pelajar hari ini.Ini belum lagi my friend yang dapat death threats, yang kena kencing pintu biliknya, yang itu yang ini.Semoga Allah memelihara kami semua.

Tetapi kita juga harus faham pelajar2 kita.Are we trained enough to handle pelajar2 yang datang dari medan perang..yang rumah mereka dirampas, keluarga mereka dibunuh setiap hari? Mereka ini paranoid, mudah marah, mudah rasa ditindas dan lain2. The least we can do is to be a good listener and help them where we can.

Sesungguhnya saya bukan orangnya.Kalau dia terus berkeras tadi, saya percaya saya pun sama naik menjerit2.Syukurlah Allah permudahkan.

And now to discuss the matter with lecturer pelajar ni..harap2 saya tak kena marah kerana masuk campur urusan orang tetapi sebagai orang tua, kita cuba sahaja lah.Nak dengar, alhamdulillah, Tak nak dengar, don't say I have not spoken.

6 comments:

ubuntu_linux said...

OMG! Brutalnya, not the palestinian student but kencing depan pintu etc.

Faridah said...

Ubuntu: I do not think itu budak local buat.Itu belum lagi yang bakar office dan korek jalan tempat kita lalu lalang depan legal unit.Beberapa staff jadi mangsa..terpijak lobang yang digali tengah2 dan terjatuh lintang pukang termasuk yours sincerely (siap terantuk kepala nampak bintang!) After I made an official complaint, baru diganti tiles tu.Begitulah jika taraf iman/kesabaran kita semua tidak sama

ubuntu_linux said...

OMG!!! Teruknya, I never thought my generation (early 2000s) would dare to do such thing. Paling kuat pun complaint sesama kawan, nak bagi rating teruk pun tak berani. Daringnya budak2 sekarang :/

Faridah said...

Ubuntu: Yang daring tu mungkin tak ramai but yang sorang berdua tulah yang give bad impressions.

Mawar said...

Kak F
sungguh tak sangka!

Faridah said...

Mawar: nila setitik.