Wednesday, August 26, 2015

Alhamdulillah

With everything that went on with me terkecoh2 lari sana sini after the snatchy incident and August was packed with CREAM activities and MyRA progress monitoring and retreat...it was impossible to write my ASEAN paper the way I would have done it under normal circumstances.

Pulak tu since 4 ASEAN countries didn't turn up: Mynmar,Brunei,Vietnam and Cambodia,all 6 of us (me for Msia,Melani for Indonesia,Tri for Thailand,Chin for Spore,Arthi for Laos and Rebecca for The Philippines) had to speak for 1.5 hour termasuk 30 mins Q&A instead of the initial 20 mins.Sebaik sampai je I dpt pulun habis writing my paper (I was on the first day after Melani yg juga dpt tau lewat dari kerajaan dia and did say dia bimbang sbb kertas tak sebaik yg biasa dia buat but amboi..begitu terperinci persembahannya dgn slides berwarna warni.Kami terhibur!)

I ni buat slides pun tak sempat but I had a full paper siap dgn rujukan.Alhamdulillah berkat doa keluarga dan teman2.And I just spoke.For 1.5 hour.It was a good session.Lots of good questions and reflections.Symposium ini dibuat di uni kedua tertua di Philippines..Ateneo..sebuah Jesuit uni berusia 152 tahun di mana antara bekas pelajarnya adalah Jose Rizal.Mmg hebat uni ni..ada special library for Filipino women writers,ada art gallery yg bernilai juta-juta berusia 51 tahun tapi nmpk modern.Melani and I told each other: malu yah?This looks like a real university.Kedai buku dia..mak oii! Pastu uni ini owns a huge mall sebagai penjana duit.It's a private uni.Lecturers nya ramai paderi.When I spoke about Islam..semua dengar dgn teliti.Mereka begitu ingin tahu.Lepas talk,Mel said it was an excellent presentation.Prof Coroza,himself a SEA Write Awardee came to shake hands.Alhamdulillah..terasa luarbiasa kemudahan Allah beri.
After tht they took us on a tour and dinner at the UP mall.I bought locally made syampoo and conditioner dari tree bark called Gugo tree.Grey hair can turn black and will stop rambut gugur katanya.:D.Beli jgn tak beli.

Ahh..it's always good to be back in Manila.Orangnya lembut2 dan baik2.Sanchez took a cab then naik train to buy me my international adapter which I terlupa nak bawak.Takda tu tak leh tulis paper or charge my hp.

Semoga Allah beri dia hidayah  for his kindness.

2 comments:

FJ said...

Amazing stories as always!

Faridah said...

FJ: Sentiasa percaya yang melindungi kita adalah Pencipta kita.