Tuesday, June 23, 2015

Air mata segelas

Ini ilmu baru.Air mata segelas.Yang diserahkan oleh malaikat kepada Rasulullah tatkala api neraka datang bergulung-gulung menghampiri umat Rasululullah s.a.w. di akhirat.Lalu baginda simbah api itu dan api itu undur..makin jauh dan makin jauh.Maka terselamatlah umat Rasulullah.

Tanya baginda kepada malaikat,"Air apakah ini wahai malaikat?"
Kata malaikat,"Itulah airmata umatmu yang menangis mengingati Allah dan menginsafi dosa dan kekerdilan mereka sebagai hamba Allah."

Jadi kita mesti byk menangis dan jgn kesat airmata itu sbb ia menjadi saksi di akhirat dan menggelakkan kita dari api neraka.

2 comments:

Mawar said...

Kak F,
Allahu akbar!
Cintanya Rasulullah!

Faridah said...

Mawar: ada satu lagi cerita Rasulullah yang menginsafkan (ini dari viral message di WA group saya) Cerita Akashah meminta baginda bayar hutang bila Nabi s.a.w tanya ada sesiapa yg hutangnya belum dibayar (masa ni Rasulillah sedang sakit dan tahu masanya sudah hampir untuk wafat... baginda sudah tidak bermaya waktu itu) Akashah kata dulu Rasulillah di atas kuda pernah terlibas cemetinya dan terkena belakang Akashah yg berjalan di bawah.Rasul kata pukul la balik dia.Akashah kata masa tu dia tak berbaju.Rasulillah pun buka bajunya.Ada 3 ketul batu diikat di perut baginda utk tahan lapar (nangis!) Sahabat2 baginda cuba tahan Akashah tapi kata baginda this is between him and Akashah.Bila dah hampir, Akashah buang cemetinya dan meluru memeluk Rasul.Katanya dia ingin dakap baginda dan manusia apakah yg sanggup nak mencederakan Rasulillah.

Maaf kalau dah dengar cerita ini tapi ia satu cerita yg tidak jemu utk ulang baca!