Tuesday, June 30, 2015

Surah At-Taubah

Nik buka puasa kat luar so I pun malas nak pi surau sorang-sorang.Baca Quran on iPad (if you count letting it run on its own as "aci", I dah masuk surah ke 9 malam ni).

Surah At-Taubah ni pendek dari surah Al Baqarah so I managed to follow with meanings the whole surah.Alhamdulillah! If there's one good use of technology, it is this! Boleh khatam cepat cara begini.And kita dapat meneliti dgn lebih setiap makna ayat-ayat Allah ni.

Yang nyata in this surah, Allah tau tipu daya kita! Ada satu part Allah kata jgn ingat cukup hanya beri org buat haji minum dan sedekah ke masjid sebab yang paling baik ialah berkorban jiwa dan harta benda kerana Allah.Also tipu daya menggunakan agama nak mengkayakan diri sendiri pun dah lama Allah tahu:

Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendita-pendita dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.


Yang nyata dalam surah ini, tiada kompromi dengan orang musyrik kecuali mereka kembali beriman kpd Allah.

2 comments:

FJ said...

Every Friday I let al kahfi run on its own via quranexplorer.com hihi

Faridah said...

FJ: you never know how such thing might change aura bilik or pejabat you.I sleep with yassin on ..bangun rasa macam bersih je jiwa...haha