Friday, July 30, 2010

Lagi kisah hospital

Everything had to come to a standstill as my mom was admitted to ICU late Thursday evening.My appointments with students, a guest from Conakry (Africa), my dinner with friends from Liverpool, semua kena kensel.We didn't have time to send my mom to HUKM cos' she had bad internal bleeding so my sisters sent her to a private hospital near my place.We would not be able to handle the traffic jam, long waits at HUKM's emergency.Not at 6 pm.Not after a long day's work.I was the last to arrive at the hospital.Lepas tu after Maghrib bergegas to Kg Melayu Subang with Nik.Was told by my PA ada satu ustaz boleh buat air penawar (I wanted anything to stop the bleeding).Rang him up.Dia tak mengubat org on malam Jumaat, he said.I said plez O plez (not exactly in that manner) but Ustaz tu kata datanglah lepas Maghrib.We were lucky mlm tu dia tak sihat and ada di rumah and not malam org berubat (if not, long queue).

Dgn izin Allah, selepas minum air doa tu, the bleeding stopped.Doc kata ada 2 je kemungkinan where the blood came from: stomach or colon.Anything could spell tumor/cancer.Haiyo...

Mlm tu endoscopy showed my mom's stomach cantik.No pendarahan.Besok kena buat colonscopy (today).Doc didn't find anything but suspected luka2 lama (typical in aged people) caused the bleeding.Blood will stop sendiri if it happens again.Haiyo...itupun she had to transfuse blood.Darah hilang mesti diganti.

Typical of private hospitals, doc kasi masuk Operation Room.Dia tunjuk isi dalam colon my mom (my sisters tak berani and pushed me to be the one rep from the family to find out what the prob was).Like I berani sangat! Ada satu part tu, I just shut my eyes.I think Dr Gan sensed my fear (bilik tu gelap).He asked do you want to stay to watch or wait outside.I told him I didn't want to watch.Dia kata OK, tunggu je at luar.Nanti dia explain je.

This is NOT something anyone can handle alone.My sisters semua datang and becos' ICU visiting hours are strict, sempat juga I cabut buat facial! (I was exhausted...kalau buat facial rasa segar sikit) The beauty of the hospital being so close to home and my facial place.

Besok tengok hospital bill, semua pengsan.I wish gomen hospitals are this efficient, this friendly and this nicely located.

4 comments:

Lady of Leisure said...

Salam Dr,
kalau saya di tempat Dr pun belum tentu boleh masuk OR sorang2.. hope your mother have a speedy recovery. we pray for the best ok.

Faridah said...

Lady: kalau tak berani, jgn buat2 berani..boleh pitam or muntah.We have moved my mom back to HUKM once dia dah stable sikit today.Bill mmg gila.2 hari dah RM11K.And doc masih tak tau with precision cause of bleeding.I think kita wajib bersyukur ada hospital kerajaan dan hospital uni yang almost free ni.

Anyway Lady: did you read my comment in your blog abt you publishing your own cookbook?

Lady of Leisure said...

Salam Dr,
Betul, kalau jenis tak tahan boleh pitam. saya pernah kena sekali, pitam dekat wad patah masa visit my uncle yang accident. Bila tengok kaki terkulai badan mula rasa seram sejuk dan berpeluh2. malu betul masa tu. masuk wad patah pun pitam.

Ya ampun, 11k?? Memang nak pengsan. HUKM ok kan, depa ada private wing, pernah lawat sedara bersalin, nurse2 pun senyum2 n lembut2. hukm tu dekat sangat dengan my house in bandar sri permaisuri.

Dah baca komen dr, hehe. tq for the idea dr, tengah dok pikir2 juga ni, husband pun pernah suruh compilekan resepi yang ada tu. publishing my own cookbook sounds interesting, mula2 takut juga orang tak yakin tapi quite a lot of my follower yang rajin dok try resepi2 tu kata menjadi, depa suka terutamanya seri muka dengan kuih ketayap tu. resepi yang mudah2 tu kan. i appreciate u coming by my blog Dr. :)

Faridah said...

Lady: I am serious...your book (and writing talent) mesti laku.I teringat ada article yang kaji feminists melalui their cook books...so jgn ambil ringan cadangan ni.You publish sendiri (puas hati and untung dapat semua ke kita..ribu2 tau?) You market via your blog.Orang mesti beli punya but maintainlah presentations yang ada (bersama cerita2 selingan you tu..filem Jepun, Hindi, EM Forster..syok when we can relate other cultural products with something to eat! Lain kali jual sekali DVD haram dgn buku you tu...hahaha lagi syok..sambil makan sambil tengok DVD)

I sejak jaga Kull punya Biz Wing ni dok nampak cara nak buat duit je...in fact I boleh tolong jual tapi kita ambik komisen la utk Kulliyyah's Biz Wing ni (not for me).Wakakaka.30%.