Wednesday, July 25, 2012

Law of Attraction

Bismillahirrohmanirrohim,
Sidang pembaca sekelian,

Today no tazkirah but nak share an element of law of attraction hari ni.Bagi yg belum tau apa itu law of attraction, sila google sendiri.

Baru blog entry yang lepas kita cakap pasal Ustaz Hasrizal.Well folks, tadi Isyak and teraweh dia solat dengan kita kat surau kita! Dan beri ceramah lepas teraweh.Power giler! I think it's high time penceramah2 kita dtg dari kalangan mereka yang berilmu tinggi.This guy is.English dia pun superb.Arabic dia pun dasyat! Yoko...swooon sekali lagi.Haha.

Let me share with you some of his points today yang buat semua orang rasa terkantoi:

1. Bahawa Allah khaskan sebulan Ramadan ni for us to re-assess kehidupan kita..consciousness kita. Amat malang (in fact neraka la tempat kita) jika transformasi diri tidak berlaku selepas Ramadan should we die masih dlm kekufuran sebab ada hadith Rasulullah s.a.w. mengenai hal ini tatkala baginda s.a.w. turun dari mimbar bertangga tiga dan setiap tangga,baginda mengucapkan ameen.Sahabat bertanya apa yang diameenkannya.Baginda s.a.w. bersabda:

- Malaikat mendoakan bahawa tiada berkatlah kehidupan seorang anak yg sekiranya ibubapanya masih hidup dan dia tidak berlaku baik/menjaga mereka (maka baginda s.a.w. mengameenkan hal ini)

- Then the Angel also said - Rugilah mereka yang tidak berselawat apabila nama mu disebut
(baginda s.a.w ameenkan)

- Finally bisik malaikat: nerakalah tempatnya bagi mereka yang TIDAK memanfaatkan bulan Ramadan dan membuat perubahan diri agar semakin hampir dan bertaqwa dengan Allah
(dan baginda s.a.w. berkata ameeen).Kalau makin jauh dari Allah, something is wrong somewhere tu.

2.Ustaz kata raising our level of consciousness termasuk mengawasi cara kita makan di bulan ramadan, menjaga perilaku kita, kata2 kita dan sensitiviti kita terhadap penindasan yang berlaku di luar sana...dan mendoakan agar inilah ramadan terakhir bagi regime2 kejam di luar sana.

Deep, isn't it? Byk lagi but ni je yg ingat setakat ini. :)

Budak kecik superman yang suka bising tu takda mlm ni so my solat was so good and the imam punya bacaan mcm imam kat Mekah ( even Ustaz Hasrizal said if only his home were closeby..he'd want to pray at our surau daily.You know the imam baca doa dlm bahasa melayu juga? Wough..power giler..)

I hope yours went OK too.Enjoy your ibadah!


2 comments:

Mawar said...

Kak F
masya Allah.
saya juga mengharapkan imam di surau kecil kami membaca doa dalam bahasa Arab dan diterjemahkan tiap baris dalam bahasa Melayu. membaca doa dengan penuh mengharap, jangan laju laju...

Faridah said...

Tulah Mawar..kita tak seragamkan Imam2 kita (kalau kat Saudi..imam semua kena ada PhD katanya..boleh ckp English dan lain2 bahasa..at least Imam Masjilharam).Bukan semua orang dapat masuk universiti, kan? Kalau Imam mcm Professor, semua org akan pandai (atau lebih pandai sebab dia rajin di masjid) dan kita akan berjaya mentransformasikan masyarakat pada kos yang rendah.The democratisation of education..access for all.Semalam dengar doa dlm Bahasa Melayu nada baca Quran..haiyooo...banjir habis!Begitu indah.Begitu cleansing!I must get the name of our Imam.Nanti I pass kat you contacts dia.Rasa budak tahfiz juga tu