Friday, February 15, 2013

Hightlights of the week

The week's not over yet but there are some highlights which I must share!

1.Do you know that it would have taken me 4 days to renew my passport had I not complained? (tengah nak mengarang surat ke Dear Editor kejap lagi...cannot allow this country go to the drain..what is Hishamuddin doing? Kalau bergambar, lengan baju sokmo bersinsing macam go down to the grassroots and menebas lalang sangat.Pejabat2 bawah dia hampeh!)



2.Kekuatan ayat Ma'thurat terbukti.My fav colleague Dr Rahman (orang alim) cerita how dia berlanggar, kereta dia empat2 tayar mcm turtle terbalik some decades ago while he was teaching at UM (sekembali from his stint in Brunei) sampai onlookers kata, "Mati dah! Mati dah!" He said from dlm kereta terbalik with his kaki ke atas dan songkok still intact, "Dak mati lagi." (he's from Kelantan).Sikit pun tak luka but the kereta (hit by another car..a law Professor!) remok habis.He said amalan dia ma'thurat setiap pagi. Wough!

3.Met a new friend at the Imigresen (she was the one who helped passport I siap hari ni juga..ketidak I might have to return besok or lusa making it 4-5 days event instead of the piagam siap in 1 jam.Gila!) She told me she kena mugged kat Cologne, Germany by an immigrant (Gypsy looking..could be Romanian or Turk yah?).Sampai berjahit2 kaki dia but not without she 'gayong'kan peregut kurang hajar tu (she is a guru silat gayong).I was like whaaaat..masa I dengar cerita yang begitu menarik ni. :D She said yah, berdarah2 muka penyerangnya itu. See? There're so many interesting people out there!

4. Then masa I lunched sementara nunggu internet negara ke empat ini pulih kembali (can't pay my tel bill..I was so busy tak sedar dah 2 bulan tak bayar bill lantas telah digantung perkhidmatannya.I kol up my provider kata apa hal gantung? I have credit for so and so amount...and I am a good bill payer.She said sebab dah lebih hari tak byr.But cepat2 ckp we will lift the ban but pls pay over the weekends.I don't do online payment.Tak percaya kat Msia ni...Kang habeh duit I yang jota-jota rupiah tu.Ahaks) so me and this amoi dok berborak2 pasal raya cina dia...sama je rupanya...sibuk memasak...then sibuk buat biskut for mak mentua etc etc.She told me masa kecik2 buat kuih love letters tu (lebih kurang mcm buat bahulu) ..bila bangun dari duduk tepi api and mencanggung..punya la sakit nak patah pinggang. :) Best, kan? Despite race, we have many shared memories of raya/growing up.My imigresen fren pun ajak I makan muruku kat ofis dia tadi (kita dua2 Melayu).She bought over raya cina break. :)

My gal berangan nak buat community service di Honduras or Morocco.I dok doa siang malam ni agar she mendengar kata her parents (who say no..byk lagi org susah kat Msia ni yang perlu dibantu)

No comments: