Sunday, January 25, 2015

Malam ini

...misi pasca-banjir kedua ASA bertolak malam ini dengan beberapa wartawan dari akhbar bukan mainstream.

Doakan team ini selamat pergi dan kembali.Banyak kisah-kisah cemas petang tadi...driver hilang tak dapat dihubungi.Dikuatiri beliau tidur.Nasib one of the members dapat bercakap dengan isteri driver.I think things are in order now.

Gambar-gambar ASA di perkampungan orang asli di Tasik Banding pada Isnin 26/1/15.Team kami telah melawat 5 buah kampong dan mengageh-agehkan bekalan makanan kpd kampong2 ini: Kg Chuweh 1-3, Kg Chiong dan satu lagi Kg Cherok Bus atau sebunyi dengan itu (I have to double check ejaannya).Rata-rata kelompok ini berbangsa Temiar dan Jahai dan ada 2 kampong yang penduduknya Kristian tapi kami serahkan juga bantuan makanan sebab mereka pun manusia juga dan terkepong.

Orang2 dari Jabatan Agama Perak masak gulai kawah utk kami dan kami makan di surau di tepi tasik.Makanan itu juga diageh-agehkan kpd penduduk di situ.Sebelum itu kami beramah mesra dgn kanak-kanak di Kg. Chiong..saya bercerita hantu dan budak2 itu menyanyi sebaris lagu sekolah mereka (kami beri hadiah).Kami juga mengetip kuku kanak2 di situ.Mereka pemalu tetapi lovable.

Sekolah mereka tenggelam dan tiada tanda air tasik akan surut.Tindakan susulan kami ialah mengembalikan kanak2 ini ke sekolah, mendapatkan bot utk kg ini dan memberi bekalan air tapis kpd penduduk kg..sebahagian dari plan jangka panjang kami.

Kami naik bas tidur atas bas.Nak hancus rasa badan digoncang bas tetapi kami bersyukur di atas pengalaman ini.TV Awani dan TV Antarapos ke hapa interbiu kami.Kami harap berita itu akan memberi kesedaran tentang impak pembalakan ke atas alam sekitar dan bagaimana pembangunan membunuh komuniti org asli secara perlahan.

http://antarapos.com/v1/index.php?q9nan56SpKPkoObnaNGXpVvZn7Wlc5hkbg





Prof Aslam kata gambar ini too happy

Prof Aslam tanya mengapa saya sempat ber-selfie

Masih fresh setiba di jeti Tasik Banding nak naik boat sejam ke Kg Chuweh

Bantuan bekalan makanan kami sebanyak 70 kotak

Menaiki boat sejam





Sekolah yang tenggelam dan tidak mungkin timbul lagi

Ini dulunya rumah penduduk

mengetip kuku anak-anak kg ini
pemuda yang hilang punca pekerjaan











sesi bercerita


Saya ditemubual wartawan TV Astro, Sinar Harian
and Antarapos








2 comments:

Iskandar aka DR Bubbles said...

kalau pergi lagi nak ikut!

Faridah said...

Dr Bubbles: boleh..you boleh buat clowning for the kids! Mereka sangat pemalu!