Saturday, June 14, 2014

Belle et Apaisante Paris!

That, I looked up google translate. Dalam bahasa kita: Paris yang santik dan menenteramkan.

Kali ini we took Jet2 and turun di CDG which is closer to Paris.Last year Z and I naik Ryan Air tak silap...airportnya ada dekat 100km. Workers tengah strike now in Paris.Org sampai jalan kaki pi ke airport.I ni syukurlah ada beberapa org kawan yang baik hati di kota ini.One of them, Wignesh came to pick us up.Ketidak..entahlah mcm org dari Afrika bawak 3 suitcases yg berat2 tu gamaknya!

Wignesh was so kind that he took us to the new mosque in the Uni of Paris area.Kami pun solat jamak Zohr and Asr di situ dan berkenalan dgn Muslims tempatan.Abdurrahman org Itali yg masuk Islam dan dia mcm jaga masjid dan kedai2 di kawasan masjid yg indah itu (ala2 style masjid Taman Tun...ada cafes,kedai buku Islam dan jual pakaian Islam). Hati saya berbunga2 jumpa mrk ini...sgt2 mesra dan saya dah dapat projek untuk diajukan kpd pihak UIA! MasyaAllah...besar sungguh kasihsayang Allah kpd hamba2nya.

Lepas tu Wignesh bwk kami ke mall yg berhampiran...nak beli keperluan dapor since Z booked us an apartment tak jauh dari kawasan Bastille.Wignesh dropped us to check in sebelum tu.Owner apt ni Alain baru balik dari bercuti di Penang and Tioman.Sebut je kami dari Malaysia,dia macam nak melompat2 excited! Sukalah sangat dia akan negara kita.Kita je yg tak suka (well...kadang2...byk kadangnya kita pun mcm Alain: melompat2 bila touch down kat KLIA!)

Selepas membeli belah (daging ayam halal amat mudah didapati di pasaraya ini..siap keseluruhan section tu tulis halal..halal).Syukurlah.

Yang buat rosak sikit ialah Wignesh (yang dah lama duduk di Paris...40 tahun) bawak kami ke salah satu restaurant yang terkenal di kota Paris (last year dia bwk lunch di restaurant di mana Napoleon Bonaparte, Voltaire dan dll makan and it was really really good).So I left it to him to choose.Nama fine dining ni Food at the foot of a pig.I said you are kidding me? He wasn't.Nik dah upset and about to do marathon keliling Paris.We tried looking for another restaurant.Laparnya Tuhan je yang tahu.Dah dekat 11 mlm! Akhirnya we decided masuk je order ikan dan Wignesh pesan dgn waiter kami tak mkn babi dan pastikan jgn campur apa2 haram.

Pagi ni, pukul 5 am lagi saya dah masak nasi, buat kari daging dan sayor campur.Seolah2 nak samak darah!

























2 comments:

Mawar said...

Kak F
bonjour!
lama tak masak nasi atas dapur...

Faridah said...

Mawar: hahaha! Mmg kekok...tak reti nak agak byk mana..byk kali tambah air sebab tak kembang2! Nostalgik juga cara ni! :))