Sunday, June 01, 2014

Pics sekitar pengkebumian and tahlil

We buried our mom immediately...sanak saudara pun ramai tak sempat ziarah apa tah lagi her kawan-kawan mengaji.Angah, cucu mak yg contractor tu (she also jaga him at one point or another.Waktu sekolah semua transit kat rumah Wan cos' sekolah dekat rumah Wan) took charge of getting the electric supply untuk menerangi kawasan perkuburan.It looked like a beautiful taman in great lights like that.Along fought for the kubur space sbb org tractor tu tak mau gali kat situ...tractor tak leh masuk.Dia kata go for the other side of the perkuburan.None of our family members was buried there so Along said kalu tak mau gali at the spot he pilih (next to anak kesayangan my mom..my kakak yg meninggal accident tu), mereka akan gali sendiri.Whoa..these Rawas..I tell ya...but I'm proud of Along (another cucu yg my mom jaga at one point or another) so Along called Angah his brother to get his Indon workers to gali the kubur.Lawak pun ada budak-budak ni.

A simple and swift burial attended only by family members 
and close friends of the family
the talqin and doa were read by my eldest bro in law (an ustaz and imam of a mosque) and 
the youngest bro in law (also an ustaz and Pegawai Agama Pahang)
the kubur spot was chosen by the grandson, burial was
managed by all the adult grandsons (from 4 mothers)
lihat dinding kubur  itu..it held together mcm disimen-simen.
Besoknya hujan lebat but tak banjir di kawasan ini.Alhamdulillah
Of all friends in the world I have, it is Hajjah Zalilah who menghantar 
jenazah mak I sampai ke liang lahad.
Radha, my mother's grocer friend of 35 years.Masa mak I tinggal sorang di kala dia masih sihat, Radha lah yang hantar tong gas ke hapa ke ke rumah my mom.Mak I ordered melalui phone je apa dia nak.
There were tears in her eyes before she gave me this beautiful smile (I told her nak letak kat fb.Sikit punya posing! :) )
Angah sponsored budak-budak tahfiz from Cambodia malam ke dua tahlil 
The boys as young as 14 boleh hafal Quran up to 7 juz dah
Cara duduk pun nampak displin
Yang tinggal kini hanya selipar biru mak I (dia ada dua pasang..satu merah but nurses dok usik dia "nenek comel selipar merah: so she bought this blue.Kalau nak tau dia dah balik from dialisis ke tak all we have to do is  see if the selipar biru dah di depan pintu) 
Walaupun penat baru balik from berbengkel dari Kuala Tganu, my friend 
and flatmate of NZ days, Suri came and attended tahlil mlm kedua tu at my mom's place,
Suri Guru Besar SM Sains Raub and rumah sewa dia in the same neighbourhood as my mom's

cicit, cucu menantu and Angah menunggu orang masjid and bdk-bdk
tahfiz tiba.Kalau raya sibuk main bunga api lah tu (kepalanya cucu menantu nilah. :) )

if my mom were around,,,suka sangatlah dia anak cucu berkumpul 
macam ni

Ariffin & Ariffin from Cambodia (umur 14 dan 15, dah hafal 6 dan 7 juz)
I'm going to miss this home (I grew up here since I was 12 sampai umur 18)
Mak kasi the youngest sister rumah ni but she said we'll turn it into rumah pesaka tempat kami berkumpul raya and we'll feed the poor by having makan-makan here from time to time agar pahalanya sampai kepada kedua ibubapa kami
I got married here too
One of my birthdays at an orphanage (my 46th rasanya).Mak belum 
di dialisis lagi masa ni

She gave me this bouquet of flowers (which none of my siblings had...jeles tak?)
But mom loved everyone equally.If you see a scar across her forehead tu, itu kesan accident yang mengakibatkan my sister meninggal on the spot.She was in the same car - terhumban ke bawah gaung but survived along with my two young nieces and my bro in law (bekas kadi Raub/Maran yang meninggal 6 months ago)

No comments: