Monday, June 30, 2014

Tazkirah

Masih jetlag folks.Z and I sama2 jetlag so we are still doing our teraweh at home.InsyaAllah besok kita mula ke surau.I told Nik and Z lain kali seminggu sebelum Ramadan, jgn kita ke mana2. We need the stamina to do extra ibadah.Kena simpan energy tu for Ramadan.

Semalam di surau, hanya ini hasil yg dibawa suami saya - dari sepucuk flyer yg diedarkan oleh ustaz penceramah (saya petik yg saya tersentuh):

Berkata Jubair bin Abi Sulaiman bin Jubair bin Muth'im: Aku mendengar Abdullah bin Umar berkata,"Rasulullah saw tidak pernah meninggalkan doa-doa ini di waktu pagi dan petang:

"Ya Allah, aku mohon keselamatan kpd Mu di dunia dan akhirat.Ya Allah, aku memohon keampunan dan keselamatan kpd Mu dlm urusan agama, dunia, keluarga dan hartaku.Ya Allah, tutupilah keaibanku dan hilangkanlah rasa takutku.Ya Allah, jagalah diriku dari arah depan, belakang,kanan, kiri dan dari atasku, aku berlindung dengan keagunganMu dari terpedaya dari arah bawahku yakni gempa/kehinaan." (HR Imam Ahmad)

Sangat lengkap doa ini.Lain-lain kelebihan Ramadan di sini http://i-glass.blogspot.com/2013/07/20th-day-of-ramadan.html  (tazkirah tahun lalu). Suka baca pasal ikan pun doakan org yang berpuasa and also Allah kata Dia sendiri will take care of ibadah puasa kita...malaikat tak perlu catit.Besarnya ibadah puasa Ramadan ini!

2 comments:

Mawar said...

Kak F
saya mahu amalkan doa tersebut!
terima kasih.

Faridah said...

Mawar: silakan.