Sunday, June 08, 2014

Line clear

Mungkin sudah tiba masanya untuk menjadi ibu cake (centre of attention).

I have to un-private- kan balik my two blogs because there are postgraduates from a couple of unis doing their research studies on my poems.Terima kasih sahaja dan semoga dimanfaatkan.Puisi saya lebih dikaji di luar sebab mereka labelkan saya sebagai Islamic Feminist.Saya tidak pernah mengaku.Saya juga tidak pernah menentang.Hasil tulisan kita bukan lagi milik kita apabila diterjemahkan ke pelbagai rupa. Prof Miriam Cooke dari Duke Uni di USA pernah menggunakan salah satu puisi saya di dalam kelas summer nya.Saya tidak pernah kenal atau berjumpa dgnnya tetapi she writes a lot on Muslim women terutama dari Middle East.Saya rasa humbled lah dgn perhatian beliau itu.

Di Iran juga, puisi saya dijadikan contoh bagaimana attitude terhadap aurat wanita itu pelbagai.In that way,I am glad I offered a different voice yg tidak memandang hina mereka yang bertudung walaupun mereka yang berpurdah.You talk about rights to choose,kan? Itupun slogan western feminism.Mengapa bila kita pilih citarasa yg bukan citarasa mereka, kita dilihat kuno.Dah bosan I bercakap tentang ini.

Tetapi yah, the two blogs are now open for para 'peminat' semua ( yg tentunya ada 4-5 orang je.Haha).

Selamat membaca.


2 comments:

Mawar said...

Kak F
saya salah seorang daripadanya.

Faridah said...

Mawar: kalau ada cabutan nombor bertuah,Mawar mesti menang sbb hadiahnya ada lima je pun. :))